• img
    • Articole
    • Vizualizări

    Calin Uioreanu

    curios din fire . istorie . astronomie / explorare spaţială . marile întrebări ale omenirii . programator . Îmi iubesc soţia şi cei doi copii .

    Profilul de blogger pe toateBlogurile

Articole postate de Calin Uioreanu

  • ... 265

    A aparut şi cartea în limba romana, o carte esenţială pentru înţelegerea istoriei şi a lumii moderne: Sapiens, de Yuval Noah Harari Una dintre cele mai aşteptate cărţi ale verii, Sapiens. Scurtă istorie a omenirii, de Yuval Noah Harari, a apărut în această săptămînă la Editura Polirom, în traducerea lui Adrian Şerban. Volumul publicat în prestigioasa colecţie „Historia”, în ediţie cartonată, poate fi achiziţionat atît din librăriile din ţară, cît şi de pe www.polirom.ro. Publica

    Citește mai departe
  • ... 277

    Ce vom face cu miliardele de oameni inutili? Dr. Harari, autorul best-seller-ului international "Sapiens - O scurtă istorie a omenirii" (carte ce va apărea în curând şi în România la editura Polirom), deschide ceremonia forumului Eco 20130 din Coreea cu o remarcă tulburătoare despre viitorul inteligenţei artificiale: Oamenii au doar două abilităţi de bază: fizice şi cognitive. Atunci când maşinile ne-au suplimentat şi apoi înlocuit capacităţile fizice, omenirea a migrat spre domenii care solicită capacităţi

    Citește mai departe
  • Lecţia XVII - Sfărşitul lui Homo sapiens... 337

    Sfârșitul lui Homo sapiens credit TECHINFOPLUZ În ultima lecţie din cursul de istorie al umanității, Dr. Hariri va discuta despre viitor și despre sfârșitul probabil al lui Homo Sapiens. De-a lungul ultimelor decenii, oamenii au început să denatureze şi să modifice legile selecției naturale, legi care au guvernat viața pe Pământ pentru ultimele patru miliarde de ani. Tehnologii noi, cum sunt

    Citește mai departe
  • Lecţia XVI - Fericirea modernă... 328

    ...şi au trait fericiţi până la adânci bătrâneţi Au făcut cei 500 de ani de descoperiri şi revoluții uimitoare pe oameni mai fericiţi? Sunt oamenii zilelor noastre mai fericiți decât în Evul Mediu, sau în Epoca de Piatră? Dacă nu, atunci care este rostul tuturor schimbărilor? Cele mai multe cărți de istorie ignoră astfel de probleme, dar acestea sunt cele mai importante întrebări pe care le putem pune istoriei. Noile studii în biologie, economie, psihologie oferă per

    Citește mai departe
  • Lecţia XV - O revoluţie permanentă... 321

    O revoluție permanentă Revoluția industrială a deschis o eră a revoluțiilor permanente. Sistemul socio-politic modern târziu nu mai are o formă stabilă ci este într-o continuă schimbare. Stâlpii societăţii umane, familia și comunitatea apropiată, se fărâmițează gradual jurul nostru. Cum reuşesc oamenii să convieţuiască cu haosul şi vidul rezultat? Cum funcționează structurile sociale și politice fără garanţia stabilităţii? Este lumea din ce în ce mai violentă și periculoasă, sau este ea mult mai pașnică și mai sigură decât oricând înainte? În lecţia prezentă,

    Citește mai departe
  • Lecţia XIV - Revoluţia industrială... 322

    Revoluţia industrială Lecţia a patra a cursului Dr. Harari continuă tema generală a revoluției științifice şi descrie revoluţia industrială. În ultimii 200 ani, confluenţa între știință, imperialism și capitalism au produs revoluția industrială. Omenirea a dobândit pe parcurs resurse energetice enorme care au grăbit producţia mult mai multor lucruri decât înainte, mai repede și mai ieftin. Cum a afectat această schimbare ecologia globală, viaţa de zi cu zi precum și psihologia umană? Lecţia va încerca să răspundă la aceste întrebări. Aveţi aici notele de curs ale lui Louise Charente, accesibile în original aici:

    Citește mai departe
  • Lecţia XIII - Crezul capitalist... 325

    Crezul capitalist Legătura strânsă între știință și imperialism a fost doar o latură dintr-un complex de relații. Al treilea pion principal a dezvoltării societăţilor umane a fost capitalismul, care a finanțat atât știința cât și imperiile, și care a condus la o creștere fără precedent a economiei mondiale.Cum functionează o economie capitalistă? Cum este ea diferită de economiile tradiționale? Este capitalismul un fenomen natural sau un soi de religie?

    Citește mai departe
  • Lecţia XII - Ştiinţa şi imperialismul... 314

    Mariajul între ştiință și imperialism Continuând subiectul revoluţiei ştiinţifice, lecţia descrie împletirea dintre știință și imperialism. Ştiința modernă s-a dezvoltat în paralel cu imperiile europene moderne. Cucerirea de cunoștințe noi depindea și a făcut la rândul ei posibilă cucerirea de teritorii noi. Lecţia va aborda următoarele chestiuni: care a fost contribuția științei la extinderea imperiilor europene? Cum au contribuit imperiile europene la dezvoltarea științei? De ce totul a început în Europa, mai degrabă decât în China, India, sau în Orientul Mijlociu? Lecţia este parte a cursului de istorie al

    Citește mai departe
  • Lecţia XI - Descoperirea ignoranţei... 329

    Descoperirea ignoranţei Cu această lecţie, dr. Harari începe a patra și ultima parte a cursului, numită "Revoluția științifică". Acesta este dedicată revoluției științifice precum şi implicațiilor ei în politică, societate și economie. Prima lecţie din această parte a cursului este numită "Descoperirea Ignoranţei". Procesul de unificare a omenirii a fost finalizat în ultimii 500 de ani. În același timp, a existat o creștere explozivă a puterii umane în ansamblu datorită, înainte de toate, descoperirilor ştiinţei moderne.Omenirea a d

    Citește mai departe
  • Lecţia X - Legea Religiei... 348

    Legea Religiei Încă de la revoluția agricolă, istoria umană a avut ca direcție principală unitatea globală. Unificarea omenirii a fost realizată în principal de trei forţe: banii, imperiile şi religia. Cursul X continuă tema unificării omenirii cu a treia forță, religia. Rolul religiei în istorie este extrem de controversat. Unii văd religia ca rădăcină a tuturor relelor, în timp ce pentru alții ea este principala sursă de fericire, empatie și progres. Putem ajunge la o concluzie rezonabilă? Care au fost principalele repere din istoria religioasă a lumii? Cum s-au apropiat culturi diferite de înţelegerea universului, cum au distins între bine şi rău, cum au explicat

    Citește mai departe
  • Lecţia IX - Viziuni imperialiste... 327

    Viziuni imperialiste La momentul revoluției agricole lumea era împărțită în mii de societățile umane mici, separate, și relativ simple. Pe măsura trecerii timpului, aceste societăți s-au combinat pentru a forma societăți mari și complexe, până când întreaga lume a devenit un singur sistem global unificat. Unificarea omenirii a fost rezultatul a trei forțe principale: banul, imperiile și religia. Am examinat rolul banilor și al comerțului în lecţia VIII. Lecția aceasta, a IX-a, se concentrează pe rolul jucat de cuceritori și imperii. Această secțiune

    Citește mai departe
  • Lecţia VIII - Direcţia istoriei... 314

    Direcția istoriei Lecţia de astăzi a cursului "istoria prescurtată a omenirii" de Dr. Yuval Noe Harari este prima din partea a treia numită "Unificarea omenirii". După Revoluția Agricolă, oamenii au creat culturi și societăți diferite. Relațiile dintre culturi au fost complexe, au implicat războaie și conflicte, comerț, imigrație precum şi imitație. Dar odată cu trecerea timpului, conexiunile dintre societăți au devenit tot mai

    Citește mai departe
  • Lecţia VII - NU există dreptate în istorie... 344

    NU există dreptate în istorie Un factor critic în formarea societăților complexe a fost împărțirea populației într-o ierarhie de grupuri. Societățile agricole și industriale au fost construite pe ierarhii de clasă, rasă, etnie şi gen. De ce a nu a fost posibil să se creeze o societate egală și dreaptă? Care este rădăcina profundă a prejudecăților și nedreptăţii? Şi în special, de ce aproape toate societățile cunoscute tratează bărbaţii ca superiorii femeilor? Acestea sunt întrebările la care Dr. Yuval Noe Harari încearcă să răspundă în a șaptea lecţie de din cursul “O scurtă isto

    Citește mai departe
  • Lecţia VI - Construind piramide... 315

    Tot felul de piramide Pentru milioane de ani oamenii au trăit în grupuri mici de câţiva zeci de indivizi. Instinctele noastre biologice sunt adaptate la un astfel de mod de viață. Prin urmare oamenii sunt slab pregătiţi pentru a coopera cu un număr mare de străini și cu toate acestea relativ repede după revoluția agricolă oamenii au construit deja orașe, regate și imperii uriașe. În lecţia aceasta Dr. Yuval Noe Harari ne arată cum milioane de străini s-au putut pune de acord asupra unor legi, norme și valori comune. Acestea sunt notele de curs ale lui

    Citește mai departe
  • Lecţia V - Marea păcăleală a Istoriei... 351

    Cea mai mare păcăleală din Istorie Partea II: Revoluția Agricolă A cincea lecţie a cursului este şi intrarea în partea a doua a cursului, Revoluția Agricolă. În trecerea la istoria lui Homo sapiens de acum aproximativ 12 000 de ani, Dr. Yuval Noe Harari explică cum oamenii din Orientul Mijlociu, China, și America Centrală au început domesticirea plantelor și a animalelor. El su

    Citește mai departe